woensdag 26 september 2007

Krommen en rechten

Na 14 jaar lang mijn plichten te hebben vervuld besloot ik drie jaar geleden om na de zesde klas het roer helemaal om te gooien en rechten te gaan studeren. Dom dom dom dom dom.
Waarom? De studie rechten is namelijk een en al onzin. Het zou zo een geloof kunnen zijn, die zijn immers ook een en al onzin. Wat dacht je van dit rijtje? Christendom, Jodendom en Rechtendom.
Dan nemen we Justinianus als God. Zijn samenvatting en compilatie van het Romeins Recht welke gebaseerd was op de instituten van Gaius, vormde namelijk een ware mijlpaal in de geschiedenis van de wetgeving. Het heilig boek der Rechtendom wordt uiteraard de Kluwer wettenbundel. Vers nummer 310 in het Evangelie der Strafrecht is zelfs terug te vinden in het Christelijk gebod namelijk: ‘Gij zult niet stelen’.
Mijn gebedshuis ligt aan de Boelelaan. Hier kom ik een paar keer per week samen met vele andere gelovigen het heilig boek bestuderen en worden we net als vele andere gelovigen met allerlei larie geïndoctrineerd.
Ik zie het Rechtendom eigenlijk niet zo zitten. Ik beschouw mijzelf meer als een combinatie van een hindoe en een atheïst. Dat wil zeggen dat ik wanneer het mij uitkomt een junkie ben en wanneer het mij niet uitkomt ik clean ben. Ik weet dat jij nu denkt ‘huh junkie?’. Aangezien ik de beroerdste niet ben zal ik het je uitleggen. Mijn grote amigo Marx kwam jaren geleden met de volgende prachtige uitspraak: ‘Geloof is opium voor het volk’.
De dagen die ik in mij gebedshuis slijt ben ik onder invloed, wanneer ik mij echter los maak van alle religieuze plichten ben ik clean.
Ik probeer zoveel mogelijk van de drugs af te blijven, vandaar dat ik ook zo min mogelijk aandacht aan het Rechtendom besteed. Elk geloof heeft zo zijn eigen wonderen. Het grootste wonder van het Rechtendom is dat ik ondanks mijn geringe devotie toch bijna alle gelovige beproevingen (lees:tentamens) doorsta.
Ik hoop volgend jaar mijn bedevaart te houden door een half jaartje naar Australie te gaan. Ik zal dan zeker niet clean zijn in de zin van Marx, maar tijdens mijn Hadj (ik denk dat het woordje Hasj hier toepasselijker is)
zal ik het Rechtendom zeer intensief bestuderen en hoop ik enkele maanden na het terugkeren van mijn pelgrimstocht eindelijk erkenning in de vorm van een diploma te krijgen...

Geen opmerkingen: